At the tender age of twelve, Roberto supported the Sandinista revolution in Nicaragua and fought for education and social reforms. He was to continue his political struggle fighting alongside the communist Tupamaros in Uruguay. Thirty years later he is struggling to live his life as a woman named Stephanía and striving to be accepted by both society and his family. Documentary filmmaker Aldo Garay has followed Stephanía for over twenty years. In El Hombre Nuevo he provides a personal and tender portrait of a woman who can look back on a tempestuous life in which violence, drugs, prostitution and political commitment all found its place.