Man in an Orange Shirt features two separate yet interwoven stories: Part 1 tells of the obstacles that Western society is putting into the love relationship of the two veterans Michael and Thomas in the immediate post-war period. Part 2 describes the trials and tribulations of 21st century partnerships, using the example of Michael's grandson. The stories are linked by Flora, as Michael's grieving wife and Adam's grandmother, whose unrequited love for Michael and conservative education results in a hateful response to Adam's coming-out.